|
|
|
Trenger du/dere inspirasjon og fagkunnskap i
personlig utvikling og frigjøring av ressurser?
Her får du en helhetlig tilnærming til
mennesker og deres relasjoner. Gjennom Kreativ Dialog vil du få
tydeliggjort helheten i nå-situasjonen og se utviklingsmuligheter.
Dette skjer ved hjelp av: Likeverdig samtale, brainstorming, refleksjoner
og konkret plan- og målanalyse.
Kreativ Dialog gir deg verktøy til handlingskompetanse
via erfaringsbaserte og kreative teknikker og øvelser, utprøving
i praksis og ved bruk av evaluering som metode. I denne prosessen
vil du lære nyttige teorier og modeller. Kunstneriske innslag
benyttes som bidrag til inspirasjon og økt forståelse
der dette er hensiktsmessig.
Opplegg som passer for:
· Enkeltpersoner - jobb og privat
· Par og grupper - jobb og privat
· Institusjoner, organisasjoner og bedrifter
|
|
|
|
1. Kommunikasjon og sjiraffspråk
2. Konflikthåndtering og Megling
3. Kreativitetsutvikling
4. Kurs og Foredrag
5. Coaching og Prosessledelse
6. Kompetanse Jan Sjøberg
7. Kontakt
8. Linker
|
|
|
1. Kommunikasjon
og sjiraffspråk
Kommunikasjon
Vi kommuniserer hele tiden - både bevisst og ubevisst, verbalt og
ikke-verbalt, til andre og til oss selv. Tilnærmingen i Kreativ
Dialog vil nyttegjøre seg av denne helheten, både i å
øke forståelsen omkring kommunikasjon og til oppøvelse
av ferdigheter.
Sjiraffspråk: Ikkevoldelig kommunikasjon
Sjiraffen er pga. sin lange hals et symbol for helhet og oversikt. Samtidig
er sjiraffen det landdyret med størst hjerte, som et bilde på
innlevelse og empati; dvs. empati med følelser og behov. Ved å
fokusere på og å ta ansvar for følelser og behov i
stedet for å vurdere, tolke og angripe, blir det større muligheter
for god dialog. Sjiraffspråk kalles også "Ikkevoldelig
kommunikasjon", "Empatisk Kommunikasjon" og "Et språk
fra hjertet". Denne kommunikasjonsformen er et effektivt redskap
i konflikthåndtering og fungerer konflikt-dempende og kontaktskapende.
Les mer om ikkevoldelig kommunikasjon
Se også Forum for Ikkevoldskommunikasjon:
www.sjiraff.org
Tilbake til meny
|
|
|
2. Konflikhåndtering
og Megling
Konflikthåndtering
I oppøvelse av ferdigheter i konflikthåndtering vektlegges
forståelse av helheten, dvs. av situasjonen, andre, en selv i tillegg
til kulturer og strukturer på person-, gruppe- og samfunnsnivå.
Ut fra dette velges strategier og ferdighetskompetanse.
Du blir kjent med modeller og metoder som er anvendbare for å forstå
konflikter og for å kunne forholde seg konstruktivt til dem. Tema:
Hva er konflikt, tolkninger, konflikt og følelser, forsvarsmekanismer,
kommunikasjon i konfliktsituasjoner, forståelse av ikke-verbal kommunikasjon,
analyse og intervensjon. Muligheter for kreative løsninger.
Intervensjon i konflikter: Se Megling nedenfor.
Megling
Megling som metode benyttes i en konfliktsituasjon der det er ønskelig
med hjelp fra en tredjepart til å lede en prosess. Like fullt er
prosessen partenes ansvar. Meglerrollen innebærer å stimulere
partene til selv å finne sine ressurser. Disse ressursene vil være
til hjelp i å finne konstruktive måter å forholde seg
til hverandre på. Antall: Fra 2 til 30 personer.
Tilbake til meny
|
|
|
3. Kreativitetsutvikling
Med kreativitetsutvikling menes stimulering på idé- og tankeplan,
sanser, følelser og intuisjon. Kreativitet hemmes ofte av et begrenset
selvbilde eller av vanemessig tenkning om hva en kan og ikke kan. Ofte
trengs trygghet og selvtillit for å utvikle nye sider. I arbeidet
med dette er det nyttig å se på flere faktorer: Personlige
forsvarsmekanismer og ressurser, stimulering av den kreative delen av
hjernen; kreativ tenkning, kreativt uttrykk og kreativitet i handling.
Dette gir en hensiktsmessig, helhetlig tilnærming til kreativitetsutvikling.
Arbeidsmetoder: Øvelser, dialog, tankekart, bruk av kreative medier
som stemme/lyd, musikk/instrumenter/rytme, bevegelse/dans, tegning/maling,
rollespill. Refleksjon over egne erfaringer og opplevelser vil inngå
som en viktig del av prosessen.
Dette gir påfyll, utvikling og inspirasjon både til jobb-
og privatliv.
Info om mer alternative- og selvutviklingsorienterte
opplegg
Tilbake til meny
|
|
|
4. Kurs og foredrag
I undervisningen brukes foredrag, workshops, gruppearbeid, prosjektarbeid
og diskusjoner. Det legges opp til at deltakerne er aktive. Undervisningsformen
er i hovedsak erfaringsbasert for best mulig å utvikle ferdigheter
og metoder i mellommenneskelige relasjoner. For integrering og bruk i
hverdagen, må det også erfares i eget liv. Undervisningen
skjer individuelt og i grupper. Workshop kan være fra 8 til 60 mennesker,
foredrag litt flere. For mer integrert og personlig arbeid anbefales mindre
gruppestørrelser, for eksempel opptil 15.
Alle temaene nevnt ovenfor egner seg for undervisning.
Eksempler på kursopplegg
Tilbake til meny
|
|
|
5. Coaching og Prosessledelse
Coaching:
Personlig veiledning i forhold til jobb og jobb-relaterte utfordringer.
Målet kan være generell utvikling og det kan være i
forhold til konkrete utfordringer der temaene nevnt ovenfor er aktuelle.
Konfliktcoaching: Å ledsage en konflikthåndteringsprosess
i konstruktiv retning.
Siden jeg jobber ut fra en helhetlig tankegang, er det også mulig
å gå inn på livssituasjonen som helhet siden "alt
påvirker alt". Foregår individuelt og i små grupper.
Prosessledelse:
Dette handler om å bistå mennesker i utvikling. Ansvar for
å skape gode rammer for utvikling via egenerfaring og refleksjon.
Tilbaketrukket lederskap slik at deltakerne kommer i fokus. Ledelse i
mindre og større grupper. Opplegg for personalgrupper, team eller
andre som jobber sammen eller skal begynne å jobbe sammen. Det legges
vekt på deltakernes egne ressurser og hvordan de kan brukes konstruktivt
i opplæring og samarbeid videre. Prosessledelse innebærer
bruk av mange forskjellige virkemidler, alt i den hensikt å stimulere
en positiv utvikling.
Tilbake til meny
|
|
|
|
|
|
|
|